awak tekan sy suka

Monday, August 15, 2011

sabar itu indah yer wahai adik-adik

assalamualaikum~~tak jawab doce..heeeeeeee~~~
Marah itu sangat mudah!!!! tapi sabar itu terlalulah indah.. maka perkara yang aku belajar hari ini adalah untuk bersabar.YA!!!.SABAR.aku sering dengar.'kita kena sabar.bla.bla.bla and so on' ataupon aku fikir orang yang cakap suruh kita bersabar adalah ayat yang digunakan untuk menyedapkan hati kita semata-mata.ya ALLAH,berdosanya aku ini.hakikatnya realiti hidup aku,hal kesabaran ini tidak lah meresap sepenuhnya ke dalam jiwa aku sebenarnya. malahan aku seorang yang cepat nak menyinga walhal benda yang kecik sekalipun. Aku tahu untuk sebut sabar tetapi tup tup,mengeluh.jahilnya aku ini.baru hari ini.baru aku tahu.baru aku perasan.baru aku sedar.betapa hebatnya SABAR ini dalam mempengaruhi hidup seorang makhluk yang bergelar manusia.

SABAR ini menjadikan aku untuk merendah diri menadah tangan berdoa supaya ditunjukkan jalan

SABAR ini mengingatkan aku bahawa aku ini hanyalah seorang hambaNya

SABAR ini memujuk aku untuk menerima ketentuan takdir

SABAR ini menyuruh aku untuk mencari hikmah disebalik setiap dugaan

SABAR ini menahan aku dari jatuh bahkan mengajar aku untuk lebih tabah menghadapi liku-liku hidup ini

SABAR ini membentuk aku menjadi manusia yang tidak berputus asa dan terus berusaha.
Allah juga telah menjanjikan pahala yang besar bagi orang2 yang sabar.. firman allah:
"Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas!" (QS. Az-Zumar:10).
"Dan berikanlah kabar gembira pada orang-orang yang sabar, yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata, 'Inna lillaahi wa inna ilahi raaji'uun'. Mereka itulah orang-orang yang mendapat rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk". (QS. Al-Baqarah:155-157)

"Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar" (Al-Anfal, 8 : ayat 46)
ya makanya bermula dari saat ini aku sudah tahu. maka dengan ini aku ingin dan ingin dan igin menjadi manusia yang penyabar.. kerana keindahan peribadi seeorang dapat dilihat melalui tahap kesabarannya. semakin seseorang itu mampu bersabar.semakin terserlah keindahan akhlaknya.

maka,bersabarlah wahai budak yang bernama tikah....
~~siti nurul atikah abdullah~~

No comments:

Post a Comment